Huvudvärk iFokus

Huvudvärk

Etikettmigrän
Läst 15783 ggr
Tzatze
0

Auraupplevelser

Ni som har migrän med aura. Vilka upplevelser har ni?

För mig känns det som att ha fått hjärnblödning. Jag får neglekt och overklighetskänslor. Folk blir huvudlösa och skarpa zigzagmönster klyver världen i konstiga fält. Sen så blir jag väldigt trögtänkt och får kraftig ångest.

JohannaEkroth
0

Jag har själv inga auraupplevelser, men jag svarar så tråden puttas upp och fler ser den! Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Tzatze
0

Glad

DollarA
0

Jag har inte aura inför ett anfall men ibland har jag synrubbningar istället för huvudvärken under att anfall. Detta har kommit de senaste åren (haft migrän sen början av 80-talet).

Det är extremt jobbigt att nästan bli blind, men på sätt och vis är jag ändå tacksam. Tacksam för att huvudvärken uteblir dessa gånger, och tacksam att det bara håller på en timme ungefär.

Det börjar med ett flimrande sicksackmönster i utkanten av synfältet. Blixtarna rör sig mer och mer inåt och när de är mitt i synfältet börjar de dra sig utåt igen och försvinner till slut bort. Det är ett brett flimrande fält så större delen av tiden det pågår kan jag inte se något alls.

[Lillfjanten]
0

jag har faktiskt bara haft detta en gång, och det var för någon vecka sedan. kunde inte förstå vad detta var, men sen kom ju huvudvärken, och då trillade polletten ned.. men det blev synrubbningar och färgade mönster, hade väldigt svårt att hålla ögonen öppna.

[Meinfinity]
0

Jag säger som #3 Blir nästan blind. Kan inte fokusera på nåt. Har tyvärr hänt när jag kört bil ett par ggr .. Inte så kul.. Blunda med ena ögat och köra vidare. Sitter jag på jobbet ser jag inte vad det står på papprerna och datorn.

Får dock ingen huvudvärk… Men det är jätte läskigt.

Och har det kanske 2-3 ggr om året.

Tzatze
0

Jag har upplevt att när jag skulle läsa texten på tv så visste jag inte i vilken ordning jag skulle läsa orden. Som dyslexi tror jag. Sen till slut så kunde jag inte läsa bokstäverna i ordning heller. Då fattade jag att det var ett anfall på gång.

En annan gång undrade jag varför de hade cencurerat munnen på den som pratade på tv trots att hon inte sa några fula ord. Ibland på amerikansk tv så sätter de ju en stor gråsuddig fläck över munnen när de säger fula ord. Som sagt var, jag är ganska trög i huvudet. Skrattande

Ria74
0

Jag brukar få aura lite då och då. Inte alltid följt av huvudvärk men oftast.

Det brukar börja med att jag ser blixtar i utkanten av synfältet och sen får jag ungefär som ett tunnelseende. Det blir svårt att fokusera och kan känna igen lite i det #0 beskriver att man blir trögtänkt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Tassy]
0

När jag fick mitt första auramigrönanfall så trodde jag att jag blev tvärtrött, kände mig dock inte som det, går inte riktigt att beskriva känslan. Sen försvann synen nästan helt, allt var bara ett blurr, och fort gick det! Kände mig jättekonsig, fick overklighetskänslor, tunnelseende, kunde inte tänka, ångest och undrade vad i all världen som stod på.

Hade vid tillfället världens inflammation i nackmuskulaturen, så jag skyllde på nerver i kläm. La mig för att vila, sen kom huvudvärken när synen kom tillbaka, och det med besked. Då förstod jag vad det var. Det tog mig ca 5 dagar att bli någorlunda redig och smärtfri igen, och återhämtningsprocessen efteråt blev lång. Hu så otäckt!

Detta hände för några månader sedan, har inte haft något mer anfall sedan dess.

sanne62
0

hej alla !

har inte varit inne på den här "avdelningen" förr…men eftersom jag hade ett av mina "anfall" (har dom sällan, 1-2 ggr/år) i går så är det ett aktuellt ämne…

jag har aldrig hört någon som har samma symptom som jag..här kommer galenskaperna !!!

det börjar med att en del av synfältet försvinner på ett öga. sen blir det darriga zigzag mönster en stund…jag har sällan värk MEN det obehagligaste är att jag får akut afasi (dock inte alltid) men varje gång får jag, (jag vet inte vad jag ska kalla det) minnesförlust för ansikten i mitt inre…människor som står mig nära…min sambo, mina barn, föräldrar, arb.kamrater…jag kan inte för mitt liv få fram bilder i huvudet av dom..och det skrämmer mig…ofta blir jag lite illamående och knäsvag…allmänt matt…jag får också en genomträngande lukt i näsan som jag inte kan beskriva…det luktar inte äckligt men den är så intensiv HELA TIDEN…när allt är över, får jag som ett ömt blåmärke i skallen…det gör ont när jag hostar eller nyser t.ex.

denna ömma känsla händer det att jag vaknar med..o då tycker jag det känns positivt att jag iaf sluppit anfallet Skrattande

finns det fler med dessa galna, obegripliga symptom ?

detta varar oftast 4-5 timmar..

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

Senga
0

Synförändingar innan migränen bryter ut har inte jag. Tack och lov.

Däremot tappar jag bort ord, eller blandar ihop ord. Det kan bli rena rappakaljan när jag ska försöka göra mig förstådd. Och så svänger jag om bokstäver när jag ska skriva. Hit hör även att jag blir fantastiskt trög i tanken. Jag klarar inte att följa ett resonemang eller komma ihåg enkla instruktioner. Och blir loj och gäspig.

Vissa gånger vaknar jag på morgonen med svulla fingrar, och då kommer ofta migränen som ett brev på posten någon timme senare.

Andra gånger blir jag väldigt varm i ansiktet och rosig. Också ett ganska säkert tecken på att migränen är i antågande.

jj11
0

Jag har detta väldigt sällan när jag får anfall. Men nån gång har det hänt. Då blir jag trögtänkt, långsam, svårt för att prata och sen försvinner synen på halva ögat. Som flimmer eller typ som om man blundar och riktar huvudet mot en stark lampa.

Som tur är händer det väldigt sällan.. Men det är obehagligt när det väl kommer..

Micee
0

Jag har aura migrän, och får aura varje gång, för mig så får jag auran och då har jag typ 1 minut på mig att ta medicinen om jag är för seg med medicinen får jag ett anfall (6-7) timmar! Jag kan inte prata eller se under mina migrän anfall.

För mig är det så, att det jag tittar på ser jag inte, så jag blir i stort sätt "blind".

[Mairah]
0

Hade aldrig hört om auramigrän innan, men nu vet jag. Stackars er alla som lider av det här Oskyldig

Maria
0

Jag har haft migränanfall med aura i många år men inte de sista fem åren. Migrän får jag men ingen aura längre. Det kanske har med åldern att göra och är hormonbetingat (jag är 50 nu)

När jag hade aura så fick jag det klassiska zickzackbandet över synfältet. Det flimmrade rejält och var svårt att se. Synfältet liksom delade sig. Då kom huvudvärken inom en halvtimma alltid.

På ett sätt var det bra för man fick en liten förvarning.

/Maria