Hur länge? Farligt?
Hur länge brukar din hålla på? Kan det vara farligt att ha det i en vecka eller mer?
Marre
Är det migrän du har, har läkare konstaterat att det är just migrän. Min huvudvärk kallas för hortons och är en typ av svårartad migrän. Det som skiljer dem åt säkrast är att hortonspatienter tål ljus och visst ljud men inte vibrationer, dessutom sitter värken uteslutande på ena sidan av skallen, bakom ögat som rinner och ända ner till halsen på den sidan. Den har även en rätt svår smärta genom att det känns som om en kniv eller vasst föremål borras ner i skallen och bakom ögat.
Migrän då blir du ofta illamående, tål sällan ljus eller ljud och vad jag förstått får ont i hela skallen, kräkas vill man också.
Det finns sprutor och tabletter somheter immigram som är efektiva smärtstillande medicin, även annat finns också som är bra. Kolla här på iFokus på migrän då får du mycket info.
Lycka till.
är det migrän eller "vanlig" huvudvärk du menar? ursäkta, såg i efterskott att det var migrängruppen du lagt inlägget i :) när jag hade migrän så var det max två dagar i stöten, men kunde komma med någon eller några dagars mellanrum, även upp till två veckor emellan. är du orolig, så kontakta vården.
#1 när jag har migrän, så är det ensidigt, och vill inte kräkas, så det där är olika. däremot så är ljus lite jobbigt, ljud har jag inget emot.
Min läkare sa att du har migrän, efter ett antal år så sade en annan läkare att det påminde om hortons, den enda medecinen jag fick var treo comp. När jag flyttade till Norrbotten blev jag vid ett besök hos sjukan i Boden inlagd, då skulle dom ge och utprova ett bredspectra med tabletter, 5 tabletter 4 gånger per dag, detta hjälpte ett tag men efter en månad drygt så fick jag ett skov med tätra anfall fastänn jag åt detta bredspectra. På eget bevåg kastade jag alla tabletterna samma dag. Baksmälla det vet jag nu vad det är, för det var det jag fick av tablettmissbruket. En ny läkare kontaktades, en gammal pensionerad som satt i rullstol var det. Tio minuter tog det för den läkaren att konstatera att det är hortons huvudvärk du har, han kallade det för hortons syndrom, då först fick jag en medicin som hjälpte någorlunda men inte helt. Efter c:a ett år träffade jag min husläkare och berättade om vad som hänt och vad jag åt för tablett. Då föreslog han att vi skulle prova IMMIGRAM på spruta, jag fick även utskrivet tabletter. Denna medicin var inte utprovad på hortons men den hjälpte mej mycket och min värk kunde jag hålla i schack nästan helt, även under den svåraste perioden.
Därför #2 har du låtit en läkare konstatera varför du bara har på ena sidan din värk. Migrän brukar väl täcka hela skallen fram emot pannan med ljuskänslighet och ljudkänslighet, illamående och kräkningar som följd.
Hortons har du som regel först bakom ena ögat för det sedan sprider sig i ena halvan av skallen. De flesta som har hortons är män men även en del kvinnor har detta elände.Inget illamående och inga kräkningar var jag med om under mina 24 år med hortons.
Nej, migrän gör inte alltid ont i hela huvudet, och för mig och många andra är det ensidigt, det kan börja på ena sida och vandra över till andra sidan. http://huvudvark.ifokus.se/articles/4eedf563d4ebea2fa9002082-vad-ar-migran?articles-1
Håller med om att det är mycket karakteristiskt för migrän att det gör ont på ena sidan. Att det kan växla från gång till gång och t.om under ett anfall.
Det är ganska individuellt.
Man kan ha migrän med eller utan aura.
Med eller utan kräkningar också.
/Maria
Eftersom jag inte har migrän , det var hortons jag hade, då undrar man ju hur det börjar och var det är mest ont. Att det flyttar på sig har jag inte hört förr så det var ju bra att få veta. Hur som helst så är det en åkomma som jag inte vill ha och jag lider med dem som har eländet.
Huvudvärk kan ju många gånger sägas vara både det ena och det andra men om man hör att en mår illa och vill kräkas bara sådär då förstår man att det är nog migrän. Tänk att vetenskapen inte kan lösa detta problem så att folk slipper lida som de gör nu.
Jag har bara migrän på vänster sida över och inne i ögat. Ibland uppe på huvudet också men aldrig i hela huvudet. Mår alltid illa o blir ljuskänslig Men har aldrig kräkts. Håller på ett dygn ungefär, mår Dock pyton och har lättare ont några dagar efteråt. Men aldrig har jag haft migränont en hel vecka!
Jag har som längst haft flera migrän anfall flera gånger om dagen i en månad.=/
Dock hör det till ovanligeheterna att det är många anfall om dagen och så länge. Tyvärr har jag just nu fler migrän dagar än migränfria.. Men ska träffa en nya neurolog imorron.. Så jag hoppas på mirakel!! =)
Danielle89 - Har du ingen bra medicin mot migränen?
jj11 - Berätta gärna om besöket imorgon.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Läkarens lösnings på alla mina problem va att gå på friskis och svettis 3ggr på i veckan. Då skulle jag se att jag inte hade fler än några anfall per år. Så ja det gick inte så bra.. Undrar om han fick provision på att skicka folk till F&S. =/
#10 I och för sig så kan det vara värt ett försök då träning har visat sig ofta minimera anfallen.
Kan du inte ge det en chans?
/Maria
Önskar dig lycka till med ditt värkproblem, jag hoppas att du slipper hortons för det önskar jag inte min värsta fiende… När det var som värst hade jag värk av och till med olika kraft i anfallen som kunde vara i minst en månad dagligen med en kulmen efter c:a 14 dagar..smärtan är olidlig vill jag lova..och den är ensidig hela tiden…den flyttar inte till andra sidan.
#11 Klart man kana prova. Men samtidigt så blir jag så störd på det hela. Jag har tränat aktivt som yngre. Men jag hade ÄNDÅ migrän. Så jag tror liksom inte att det är lösningen. Sen va det hela hans sätt att va.. Tillbaka lutad i stolen, hummandes, fråga 100ggr om min vikt, helt oempatisk. Jag tror verkligen att om jag hade haft normalvikt, så hade han inte nämt ordet träna fast att jag kanske inte hade tränat. =/ Ha en kusin med svår migrän också, han tränar inte och har inte blivit ordinerad det. Dock så har han normalvikt (vad jag vet).
Något som är trevligt dock är att just nu verkar jag va inne i en bra period.. =)