Huvudvärk iFokus

Huvudvärk

Etikettmigrän
Läst 3749 ggr
Pelle Långlös
0

Migrän?

Ibland har jag en hemsk huvudvärk. Den är ensidig och gör ont runt ögat, pannan och bak på huvudet. Illamående och har svårt att äta. Går inte över med vanliga receptfria mediciner eller vila på dagen. Det är mpnga som har frågat mig om jag har migrän och jag svarar att jag inte vet. Nu har jag läst om det och det stämmer bra in på mig. Vad gör jag nu?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Snurpan83
0

Du ska kontakta din husläkare.

Han kommer då förhoppningsvis lyssna på det du har att berätta och sen kunna remitera dig, förmodligen till Neurologen.

Han kan förhoppningsvis också skriva ut medicin till dig som hjälper.

Sen beror det ju på vad för slags huvudvärk du har och vad du kanske tror och vill pröva för behandlingsmetoder (t ex sjukgymnast). Sen får man se vad som hjälper och prova sig fram!

Men kontakta din läkare och få en tid, berätta allt och säg att du måste ha hjälp.

Det är första steget :)

JohannaEkroth
0

Pelle, nog låter det som det kan vara migrän.

Har du testat och ta Ipren+Alvedon, Voltaren+Alvedon, Magnecyl Koffein, Pronaxen+Alvedon?

Nästa steg är då triptaner (migränmediciner). typ Imigran/Sumatriptan, Maxalt, Zomig. Det finns i tablettform, tabletter som smälter på tungan, i spruta och nässpray.

Mina mediciner är Tradil 400mg + 1g Alvedon när jag känner att migrän anfallet är på G. Börjar inte det hjälpa inom 30 minuter eller blir värre så tar jag Zomig Nasal nässpray. 2,5mg/ml räcker oftast. Men inte om jag vaknar med det. D tar jag 5mg/ml.

Dessa mediciner får jag alla utskrivna av läkaren.

Tradil 400mg är en utvecklad variant av Ipren, men sitter i 12 timmar och är dubbelt så effektiv (som 800mg ipren) och ger effekt redan efter 15-20 minuter.

Tradil är aven bra mot spänningshuvudvärk.

Du kan även prova att smörja på Tigerbalsam soft där du har ont.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Pelle Långlös
0

Tack för svar. Skall jag gå när jag får en ny huvudvärk eller närsom? Tigerbalsam har jag läst om. Var hittar jag en sån?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

JohannaEkroth
0

Apoteket.

Du kan gå när som.

Lycka till. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Pelle Långlös
1

Tack Höstis. Skrattande

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Maria
0

Att besöka läkare när man har ett migränanfall kan jag tycka skulle vara en omöjlighet. Då kan man ju knappt röra sig, än mindre prata eller åka någonstans och risken för kräkningar hela tiden.

Det bästa är nog att besöka när man är bra så att man får med all information och alla frågor.

/Maria

Pelle Långlös
0

Precis. Man vill ju bara krypa under täcket när man får hon. Går knappt att äta heller.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Pelle Långlös
1

Fick tid den 10:e till en läkare iaf.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Snurpan83
0

Bra! Lycka till den 10:e!

Du kan ändå inte börja äta en massa receptbelagda mediciner förrän du varit hos doktorn :)

Pelle Långlös
0

Nä precis. Hoppas att jag inte får en huvudvärk men de kommer ungefär en gång i månaden skulle jag tro. Har inte så stor koll. Har inte bokfört så jag vet inte exakt.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *