Vakna med huvudvärk
Undrar varför man gör det, är det sömnen eller ?
Sover rätt många timmar, alltid gjort, men sista timmarna kan jag i vissa tidiga morgontimmarna ligga i dvala av att jag är kissinödig men sover ändå.
Att ta någon tablett går inte, hjälper inte..
Att sova länge och för mycket kan ge vissa människor huvudvärk.
Själv har jag i flera år vaknat av huvudvärk med det beror på att trycket förändras när jag ligger ner förklarade läkaren.
/Maria
Jag kopierar från en annan tråd då jag skrev detta inlägg igår och jag vill säga samma sak till dig, Mickiz:
Har du provat att sova med huvudet högt?
Igår vaknade jag 3:e morgonen med huvudvärk i pannan och en dov ond huvudvärk i hela skallen och oerhört trött så man bara vill somna om. Jag har märkt de gångerna att jag mår bättre i huvudet om jag höjer huvudet, sitter, stäler mig upp etc… Zomig dödar denna typ av huvudvärk, men igår kände jag mig konstig hela dagen.
Så inatt testade jag att sova lutad halvsittande mot en massa kuddar upppallade så att mitt huvud var minst 25 graders lutning från kroppen. Inte så att jag sov med nacken i konstig vinkel, utan nacken rak och kuddarna uppallade redan från mitten av ryggen om du förstår hur jag menar.
Läste om att har man Hortons och är inne i en anfallsperoid så ska man sova med huvudet högt för att minska på trycket i skallen… Så jag tänkte, jag kan ju prova. Det skadar ju inte.
Och idag är jag huvudvärksfri. Frisk luft med fönstret öppet på toa och i sovrummet så det cirkulerar, varmt täcke… Och huvudet högt.
Alltså beror den sortens huvudvärk på ökat tryck i skallen. Och nej, jag har ingen hjärntumör. Jag var på CT av hjärnan i höstas och det visade inget särskilt.
Migrän är ju svällda blodkärl bland annat och antar att trycket blir ännu värre om man får allt blod i skallen.
Senast jag tog HV-mediciner var igår morse och kl 08 tog jag Tradil 400mg + 1g panodil och kl 09 tog jag 2,5mg Zomig Nasal.
De mediciner är de jag brukar ta på kvällen. Atarax vid 19 för att minska oro och göra mig lugn. och 375mg Magnesium vid sänggåendet.
Kan tillägga att jag sov på samma sätt inatt och är huvudvärksfri idag med.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#1: Sover jag för lite kan jag bara bli däven i huvudet, liksom tung men ingen värk.
#2: Ja, både med en eller två kuddar, dock så är jag magsovare. Tar jag "sovtabletter" blir jag zombie. Så självaste sömnen är inget problem.
Hur är det med syremängd i rummet då?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#4 Har en ventilation i badrummet så frisk luft kommer in hela tiden, har sängarna utanför, och även ingen värme på
Du skriver ju att du sover rätt många timmar. Sover du för lite så får du ingen huvudvärk men blir tung i huvudet.
Du kanske kan prova med att sova ett mellanting. Varken för mycket eller för lite utan mer normalt.
Att ha regelbunda rutiner kan vara viktigt om man har Migrän. Du får kanske sätta klockan helt enkelt.
/Maria
Provat det då jag bla arbetade och rutin är en viktig del av mitt liv, men det fungerar inte. Så jag antar att huvudet vill säja sitt till och från när man vakna. Förstör ju första timmarna på dagen men man får ta igen det på kvällen.
Jag har börjat jobba nu igen i december. Jag börjar kl 8 och har 20 minuter till jobbet men får gå upp kl 5 för att huvudvärken ska hinna bli bättre.
Det funkar ganska bra hittills.
/Maria
Alla är vi olika, men gutt för dig 

Könberg igen mig lite i det där. Jag hat diagnosen förvärvdhjärnskada. Jag vaknar varje dag med huvudvärk på en skala 1 till 10 så är det dagligen runt 6-8 om jag har sovit runt tio timmar. Om jag sovit mindre så blir det ofta en 9a i smärtskalan. Som för dig hjälper inte mediciner eller ja iaf dom få jag testar gillar inte att ta.mediciner har haft ett beroende av alvedon så vågar inte riktigt heller. Men har du tänkt på hur dit sov rum är med värme osv? Är du orolig eller har något du grubblar över kan det även göra att du inte sover så djupt som du tror du gör. Ser du till så du är trött både fyskiskt och psykiskt? Hoppas verkligen det går över är hemskt att vakna med huvudvärk varje dag.
Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är
Vaknar inte varje dag med det. Ingen värme på. Sover oftast samma tider varje dag om inget i huset ska störa. Men få inte huvudvärk om dt görs.
Jag känner igen mig i det du säger TheMickiz. Jag kan också vakna med huvudvärk ibland, utan att huvudet gjorde ont när jag la mig kvällen innan. Likväl som jag kan gå och lägga mig med huvudvärk, ( utan att ta några tabletter. Försöker slappna av istället) och vakna helt OK dagen efter utan värk i skallen. Helmysko alltså..
Fast jag vet att mycket av min huvudvärk kommer från nacken för det mesta.
#12 Ja, som idag då, då vet jag varför huvudet piper lite grann, och det är för sömnen har rubbat för K-F hårbollarna störde vid fyratiden.. Men vakna med det utöver utan något som stör förbryllar mig..
kan va för du sover rätt djupt och käkarna arbetar så det blir spänningshuvudvärk.prova då ha en bettskena på natten.
Usch, va jobbigt. Själv har jag samma problem. Jag vaknar nästan alltid av huvudvärk (lidit av kronisk spänningshuvudvärk och migrän i 13 år).
Det hjälper mkt om du har en bra kudde så nacken och ryggen får rätt stöd (t ex tempurkudde) du kan som ovanstående också vara spänd och bita ihop käkarna och då kan bettskena hjälpa. Sen kan man självklart vara spänd och spänna sin omedvetet när man sover och då kan man behöva stretcha eller- om man kan- gå på massage eller naprapat/kiropraktor som kan se om det är nåt fel med muskler eller kotor som ligger och trycker på någon nerv.
Man ska inte äta tabletter för mkt (självklart om man hittar någon som hjälper är det toppen) och oftast så hjälper det inte. Eller bli som mig- imun efter många års medicinätande så nästan inget biter på en.
#14 jag hhåller med dig lite där, både tandpressning, tandgnissling med mera kan skapa rejäl huvudvärk.